2020. gadā prognozē 43% elektroauto pārdošanas kritumu

Kā liecina jaunākais tirgus izpētes un stratēģisko konsultāciju kompānijas “Wood Mackenzie” pētījums, pasaules elektroauto (EA) pārdošanas apjomi 2020. gadā varētu samazināties gandrīz uz pusi - par 43%. Reālos skaitļos tas nozīmē, ka pārdoto EA apjoms šogad varētu sarukt līdz 1,3 miljoniem salīdzinājumā ar 2,2 miljoniem, kas tika pārdoti 2019.gadā. Pētījumā arī uzsvērts, ka līdztekus COVID-19 pandēmijai EA tirgus attīstību nopietni bremzēs zemās naftas cenas un potenciālo pircēju, īpaši lielo kompāniju, nogaidošā pozīcija.

 

EA tirgus situācija pasaulē

Pēdējos divos gados Ķīnā EA pārdošanas apjomi ir veidojuši apmēram 5% no visas valsts transportlīdzekļu pārdošanas, bet 2020. gada janvārī vien EA realizācijas kritums sastādīja 54%. Savukārt, februārī, salīdzinājumā ar iepriekšējā gada atbilstošo periodu, samazinājums sasniedza dramatisko 90% atzīmi.

2020. gada pirmajos divos mēnešos tieši pretēja tendence bija vērojama Eiropā, kur EA pārdošanas apjomi 2020. gada janvārī palielinājās par 121% un pieaugums, kaut arī daudz lēnāks, turpinājās februārī. Tajā pat laikā globālie EA pārdošanas apjomi jau bija samazinājušies par 7%. Šis anahronisms, pēc “Wood Mackenzie” ekspertu domām, izskaidrojams ar faktu, ka Eiropa vēl nebija izjutusi COVID-19 pandēmijas ietekmi uz automašīnu tirdzniecību, jo pirmais saslimšanas gadījums Eiropā tika konstatēts tikai janvāra beigās un sākotnēji vīrusa strauju izplatību sajuta tikai atsevišķas valstis, bet ne viss reģions kopumā.

Savukārt, ASV, kas šobrīd ir no COVID-19 visvairāk cietusī valsts, nopietni epidemioloģiskie ierobežojumi tika ieviesti tikai 20. martā, taču pieprasījums pēc EA jau sāka mazināties kopš gada sākuma. Šāda tendence pat pamudināja koncernu “General Motors” par 10 000 dolāriem jeb 9200 eiro samazināt “Chevrolet Bolt” pārdošanas cenu. Turklāt ASV autoražotāji ātri pārorientējās uz medicīniskā aprīkojuma ražošanu, apturot automašīnu konveijerus un atliekot jauno EA modeļu prezentēšanu līdz 2021. gada vidum un beigām.

Kā norādīts pētījumā, tuvākajā laikā EA pārdošanas apjomu optimistisku stabilizāciju diezin vai varēs sagaidīt, un jauns pieprasījuma pieaugums varētu sekot tikai 2021. gadā.

 

No klientu skatpunkta

Tā kā lielākā daļa jauno EA pircēju vēl joprojām ir cilvēki, kas pirmo reizi iegādājas šāda veida transportlīdzekli, COVID-19 radītā nenoteiktība un bailes likušas viņiem kļūt piesardzīgākiem attiecībā uz jaunu tehnoloģiju apgūšanu un pagaidīt tam piemērotākus, “mierīgākus laikus”.

No klientu viedokļa raugoties, ir prātīgāk nogaidīt, nevis iegādāties EA 2020. gada pirmajā pusē, jo jaunas automašīnas iegāde ir liels finanšu ieguldījums, kura plānošana globālu sociālu un finansiālu neskaidrību periodā daudziem klientiem vairs nav prioritāte.

Baltijas valstis jauno EA iegādes dinamikas globālās tendences, visticamāk, skars minimāli, jo, piemēram, Latvijā uz 2020. gada aprīļa sākumu bija reģistrēts vien 761 EA, kā arī 171 ar dīzeļdegvielu un elektrību vai benzīnu un elektrību darbināms hibrīds, kas kopumā sastāda 0,1% no visiem Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem.

 


Enerģētikas aktualitātes ir GASO veidota rakstu sērija par enerģētikas aktualitātēm Latvijā, Baltijā un visā Eiropā.

 

 

Atpakaļ