Airbus: plaša ūdeņraža izmantošana Eiropas aviācijā pirms 2050. gada ir maz ticama
Šī gada jūnija vidū Eiropas aviobūves industrijas milzis “Airbus” paziņoja, ka lielākā daļa Eiropas Savienības (ES) gaisa telpā lidojošo lidmašīnu līdz vismaz 2050. gadam būs atkarīgas no tradicionālajiem reaktīvajiem dzinējiem un tātad tradicionālajām naftas produktu degvielām. Tas nozīmē, ka ūdeņraža tehnoloģiju masveida ienākšana ES civilajā aviācijā noteikti nav tuvāko trīsdesmit gadu, bet gan daudz tālākas nākotnes jautājums.
Tikai iekšzemes un īsiem reģionālajiem reisiem
Kā atzina “Airbus” vadība, nulles emisijas ūdeņraža lidmašīnas no 2035. gada varētu tikt izmantotas atsevišķos reģionālos maršrutos vai lielo valstu iekšzemes reisos, un šīs lidmašīnas būs nelielas, visticamāk, ar ne vairāk kā simts pasažieru ietilpību. Tas nozīmē, ka, virzoties uz Eiropas ekonomikas un arī aviācijas “zaļināšanu”, jau tuvākajā laikā jāsāk meklēt efektīvi tehniskie risinājumi, kā ūdeņraža degvielas izmantošanai pārveidot arī Eiropas un pasaules lielākos gaisa kuģus, kas nodrošina transkontinentālos lidojumus.
Globāls izaicinājums - aizstāt “Airbus A320”
ES aviācijas eksperti ir vienisprātis, ka ES lielākā un ietilpīgākā transkontinentālā lainera “Airbus A320” aizstāšana ar pilnvērīgu ūdeņraža analogu varētu būt ļoti nopietns izaicinājums, ņemot vērā lidmašīnas izmēru un darbības rādiusu, kā arī globāli nepieciešamo apkopes infrastruktūru.
“Airbus A320” nolaižas kādā pasaules lidostā vai paceļas no tās ik pa 1,6 sekundēm. Tas nozīmē, ka tā “ūdeņraža pēctecis” līdz 2050. gadam būtu ne tikai jāizstrādā un nopietni jātestē, bet arī jāsaražo vairāku tūkstošu lidaparātu partijās, lai aviokompānijas un pasažieri neizjustu tālo lidojumu apjoma samazinājumu un tam sekojošu biļešu cenu kāpumu.
Jauns koncepts un saglabātas darba vietas
Pagājušā gada septembrī “Airbus” prezentēja trīs jaunus ūdeņraža lidmašīnu konceptus ar domu, ka vienam no tiem būtu jāuzsāk pasažieru pārvadājumi jau 2035. gadā. Starp trim piedāvātajiem konceptiem šobrīd viscerīgāk izskatās tradicionāla virsbūves dizaina divmotoru lidmašīna ar turbopropelleriem, ko darbina hibrīdūdeņraža dzinēji, kā arī radikāli jauna dizaina lidaprāts ar inovatīvu spārnu un virsbūves “sapludinājumu”. Paredzams, ka viens no trim piedāvātajiem konceptiem tiks izvēlēts 2025. gadā, lai jau pēc astoņiem gadiem būtu iespējams uzsākt tā masveida ražošanu un piegādi ES tirgum.
Zīmīgi, ka “Airbus” pievēršanās ūdeņraža aviācijai ļaus koncernam saglabāt ap 10 000 darba vietu, kuras pretējā gadījumā uz 2035.-2040.gadu būtu jālikvidē.
Baltijas reģiona aviopārvadājumiem, ņemot vērā nelielos veicamos attālumus un relatīvi zemo pasažieru plūsmu, ūdeņraža lidmašīnas varētu būt visai piemērotas – tas pats attiecas arī uz Baltijas-Ziemeļvalstu un Baltijas-Polijas aviosatiksmes virzieniem.
Enerģētikas aktualitātes ir GASO veidota rakstu sērija par enerģētikas aktualitātēm Latvijā, Baltijā un visā Eiropā.