Divus miljardus eiro vērtā ES Ūdeņraža partnerība “pagriež muguru” ūdeņraža auto

Vēl salīdzinoši nesen tika uzskatīts, ka ūdeņraža degvielas šūnu automobiļiem pieder videi draudzīgas mobilitātes nākotne Eiropas Savienībā (ES), taču šobrīd situācija ir mainījusies. Eiropas “zaļā” transporta plānos arvien skaidrāk tiek dota priekšroka tradicionālajai elektromobilitātei, bet ūdeņraža spēkratu pozīcijas tajos kļūst vājākas.

 

Izmaiņas par labu “smagajām” rūpniecības nozarēm

ES Ūdeņraža partnerība – lielākais ūdeņraža enerģētikas attīstības konsorcijs Eiropā – norāda, ka galvenā uzmanība ES ūdeņraža jomas attīstībā tomēr jāatvēlē energoietilpīgās ražošanas, nevis uzpildes staciju atbalstam. Tas nozīmē, ka ES ūdeņraža enerģētikā par prioritāti kļūs “smagās” rūpniecības nozares (tērauda un ķīmiskā rūpniecība), kuras nav iespējams pilnībā elektrificēt un kurām ir vajadzīgs gāzveida kurināmais kā ražošanas izejviela vai augstas temperatūras siltuma avots.


Ūdeņraža transporta tīklam tomēr būt

Neraugoties uz acīmredzamo pavērsienu “smagās” rūpniecības ūdeņraža apgādes virzienā, ES tomēr nav pilnībā atteikusies arī no ūdeņraža izmantošanas dzelzceļa un ceļu transportā. ES likumdošana nosaka, ka ūdeņraža uzpildes stacijām līdz 2030. gadam ir jābūt pieejamām vismaz ik pēc 150 kilometriem visā Eiropas TEN-T ceļu tīklā, un katrai ūdeņraža uzpildes stacijai jāspēj apkalpot gan pasažieru, gan kravas automašīnas.

 

60 000 kravas auto uz 2030. gadu

Bez tam, lai dažādotu “zaļo” degvielu izmantošanu ES kravas autotransportā, ar ūdeņradi darbināmo kravas auto skaitu 2030. gadā ir paredzēts palielināt līdz 60 000. Šo mērķi atbalsta arī kravas auto ražotāju apvienība, kurā ietilpst tādas kompānijas kā “Daimler”, “Honda” un “Hyundai”. Tās apņēmušās tuvāko desmit gadu laikā saražot un piegādāt ES tirgum 100 000 ar ūdeņraža degvielas šūnām darbināmus jaunus kravas auto. Par to, cik ūdeņraža pasažieru auto pēc desmit gadiem varētu braukt pa ES ceļiem, pagaidām ir grūti spriest, lai gan jau tagad ir zināms, ka to skaits varētu būt salīdzinoši neliels. Tāpat ir grūti prognozēt, cik ūdeņraža pasažieru auto varētu tikt iegādāti un izmantoti Baltijas valstīs, tostarp Latvijā. Tiesa, jānorāda, ka Latvija ir ūdeņraža transporta uzpildes pioniere Baltijā, jo 2019. gadā  Rīgā, Vienības gatvē 6, tika nodota ekspluatācijā pirmā ūdeņraža ražošanas, uzpildes un uzglabāšanas stacija mūsu reģionā, kas pieejama gan sabiedriskā transporta uzpildei, gan publiskai lietošanai.

 


Enerģētikas aktualitātes ir GASO veidota rakstu sērija par enerģētikas aktualitātēm Latvijā, Baltijā un visā Eiropā.

Atpakaļ