Francija dod “zaļo gaismu” plašai pasaulē pirmo ūdeņraža pasažieru vilcienu izmantošanai

Šī gada septembra sākumā kompānija “Alstom” nāca klajā ar paziņojumu, ka Francijā tiks uzsākta plaša pasažieru vilcienu satiksmes neelektrificēto posmu “renesanse”, kurā galvenā loma atvēlēta pasaulē pirmajam ūdeņraža degvielas šūnu darbinātajam pasažieru vilcienam – “Coradia iLint”.


Avots: Samuel Dhote (Alstom)


Ne tikai pasaulē pirmais, bet pagaidām arī vienīgais

“Coradia iLint” ir ne tikai pasaulē pirmais, bet šobrīd arī vienīgais pasažieru vilciens, kuru darbina ūdeņraža degvielas elementi. Tiesa, Francija nav pirmā valsts, kas ar to papildinājusi savu vilcienu parku. Inovatīvie ūdeņraža vilcieni jau tiek izmantoti Vācijā. Savukārt Austrijā, Zviedrijā un Nīderlandē notikuši veiksmīgi “Coradia iLint” izmēģinājuma braucieni.

 

Vairāk ūdeņraža pasažieru pārvadājumos

“Alstom” kopš 2013. gada strādā pie ūdeņraža pasažieru vilciena izveides, lai to varētu izmantot tajos Eiropas dzelzceļa posmos, kas pagaidām nav elektrificēti. Pirmie divi ūdeņraža vilcieni tika nodoti ekspluatācijā 2018. gadā, un šobrīd tie veiksmīgi strādā Vācijā. Savukārt Austrija, Nīderlande, Zviedrija un tagad arī Francijā ir kopumā pasūtījušas vēl 41 vilcienu sastāvu, ko plānots piegādāt nākamgad. Arī Itālijas dzelzceļš 2020. gada beigās apstiprināja 14 ūdeņraža vilcienu pasūtījumu.

 

Francijas ambiciozie plāni

Francijas dzelzceļš nākamajos gados plāno iepirkt gan vairākus desmitus “Coradia iLint”, gan arī 12 “Coradia Polyvalent” divu režīmu vilcienus, kas darbināmi gan no elektrības tīkla, gan no ūdeņraža elementiem. Sākotnēji jaunie vilcieni kursēs četros Francijas reģionos (Avernas – Ronas – Alpu, Burgundijas – Franškontē, Grandestas un Oksitānijas), bet vēlāk to izplatība paredzama visā valstī.

Arī Baltijas valstīs ūdeņraža vai divu režīmu vilcieni palīdzētu “zaļināt” dzelzceļa pasažieru pārvadājumus. Pagaidām neelektrificēto dzelzceļa līniju, kurās kursē salīdzinoši “netīrie” dīzeļvilcieni, kopgarums te sastāda vairāk nekā 50% no visas dzelzceļa infrastruktūras.

 


Enerģētikas aktualitātes ir GASO veidota rakstu sērija par enerģētikas aktualitātēm Latvijā, Baltijā un visā Eiropā.

 

Atpakaļ
v8