Japāņi sola Eiropai jau 2021. gadā izmēģināt oglekļa uztveršanas un noglabāšanas sistēmu jūras transportam

Jūras transporta “zaļināšana” Eiropā un pasaulē ir tikpat svarīga kā videi kaitīgo izmešu samazināšana autotransportā un aviācijā, bet viens no perspektīvākajiem veidiem šī mērķa sasniegšanai ir kuģu oglekļa dioksīda (CO2) uztveršanas sistēmas izveide un uzstādīšana uz tirdzniecības flotes kuģiem. Tieši pie tā kopā ar partneriem šobrīd strādā Japānas kuģubūves koncerns “Mitsubishi Shipbuilding”. Uzņēmums jau nācis klajā ar paziņojumu, ka ar šīs inovatīvās sistēmas starpniecību jūras transporta izmešus varētu samazināt pat par 90%.

 

Ar ūdeņradi un akumulāciju vien ir par maz

Kuģniecības piesārņojuma samazinājums ir nopietns vides izaicinājums, ko savas klimata politikas ietvaros īpaši izceļ arī ES, jo jūras transports šobrīd veido aptuveni 2,5% no globālā vides piesārņojuma. Jau 2018. gadā Starptautiskās jūrniecības organizācijas locekļi vienojās pielikt visas pūles, lai līdz 21. gadsimta vidum samazinātu jūras transporta izmešus par 50%. Ūdeņradis, sašķidrinātā dabasgāze un enerģijas akumulācija tiek minētas kā reālākās alternatīvas pašreizējai kuģu degvielai. Tomēr ar šīm inovācijām vien ir par maz, lai “zaļinātu” visu jūras un okeānu floti, kur lielu daļu sastāda relatīvi veci kuģi ar visai vidējiem un lieliem vides piesārņojuma apjomiem.

 

Pasaulē pirmais

Tieši tādēļ, lai ļautu uzlabot arī vecās flotes vides ilgtspēju tādos pasaules reģionos kā ES un ASV, Japānas uzņēmums “Mitsubishi Shipbuilding” sadarbībā ar “Kawasaki Kisen Kaisha” un Japānas zemes, infrastruktūras, transporta un tūrisma ministrijas Jūrniecības departamentu uzsācis darbu pie pasaulē pirmās kuģu transporta “zaļināšanas” tehnoloģijas – CO2 uztveršanas jūrā. Šim projektam dots nosaukums “Carbon Capture on the Ocean” (CC–Ocean).

Projekta realizētāju paziņojumā teikts, ka tehnoloģijas demo versiju paredzēts prezentēt jau nākamā gada otrajā pusē. Tā sevī ietvers sauszemes elektrostaciju CO2 uztveršanas sistēmas relatīvi neliela izmēra kopiju, kas pielāgota izmantošanai atklātā jūrā uz ekspluatācijā esošiem kuģiem. CC–Ocean pirmo jūras izmēģinājumu plānots veikt uz viena no “netīrākajiem” Japānas tirdzniecības flotes kuģiem: energokompānijai “Tohoku Electric Power Company” piederoša akmeņogļu transportēšanas kuģa.

Attiecībā uz potenciālajiem CC–Ocean iegādes interesentiem kā vienu no pirmajiem un galvenajiem projekta grupa min ES, īpaši apvienotās Eiropas valstis ar lielu jūras transporta floti, kuras izmešu samazināšanas iespējas bez masveida kuģu nomaiņas ir ļoti ierobežotas. Īpaši tas attiecas uz vidējas un lielas tonnāžas tankkuģiem un pasažieru jūras transportu.

Baltijas valstīs, līdzīgi citiem ES piejūras reģioniem, jūras CO2 uztveršanas sistēmas varētu būt pieprasītas, tomēr šo sistēmu popularitāti un tirgus pievilcīgumu sākotnējā periodā noteiks ne tikai efektivitāte un ekspluatācijas drošība, bet arī cena. Tiesa, to, cik CC–Ocean komerciālā versija varētu izmaksāt, projekta realizētāji pagaidām neatklāj.


 


Enerģētikas aktualitātes ir GASO veidota rakstu sērija par enerģētikas aktualitātēm Latvijā, Baltijā un visā Eiropā.

 

Atpakaļ