Japāna vēlas kļūt par vienu no lielajiem Eiropas “zaļā” ūdeņraža piegādātājiem

Cīņā par iekārojamo un bagāto Eiropas “zaļā” ūdeņraža tirgu iesaistās arī Japāna – viena no Āzijas spēcīgākajām ekonomikām. Šī valsts ir apņēmības pilna tuvāko desmit gadu laikā kļūt par vienu no pasaules līderēm “zaļā” ūdeņraža ražošanā un eksportā uz Eiropas valstīm.  

 

“Zaļais” ūdeņradis –  no peldošā jūras vēja

Japānas “zaļās” enerģētikas attīstības plāni paredz, ka līdz 2030. gadam, 36 – 38% no visas valstī saražotās elektrības jānāk no atjaunojamiem resursiem. Lai šo mērķi sasniegtu, galvenais akcents tiks likts uz vēja enerģētiku, un konkrēti – uz inovatīvajiem peldošajiem jūras vēja parkiem, kuri nākotnē varētu nodrošināt līdz 90 % no visas “zaļās” elektrības un ap 95 % no visa “zaļā” ūdeņraža.

 

Pirmais “zaļā” ūdeņraža eksporta centrs

Pagaidām Japānā vēja elektrostaciju uzstādīto jaudu kopapjoms nav īpaši liels (4802 megavati (MW)), tomēr visai drīz tiks nodots ekspluatācijā pirmais valsts peldošo vēja elektrostaciju megaprojekts – Goto. Šī elektrostacija ar kopējo uzstādīto jaudu 524 MW atradīsies Austrumķīnas jūrā Nagasaki prefektūras piekrastē, un nākotnē kļūs arī par Japānas pirmo “zaļā” ūdeņraža ražošanas un eksporta uz Eiropu centru.

 

Sašķidrinātā ūdeņraža pārvadāšanas “pionieri”

Tomēr, tā kā Japāna atrodas diezgan tālu no “zaļā” ūdeņraža galvenajiem eksporta tirgiem, tiek risināts arī ūdeņraža transportēšanas jautājums, akcentējot sašķidrinātā ūdeņraža pārvadāšanu ar speciāliem tankkuģiem. Pirmais šāda veida kuģis pasaulē – “Suiso Frontier”, tika uzbūvēts 2022.g. “Kawasaki Heavy Industries, Ltd.” kuģubūves rūpnīcā, un jau ir izgājis drošības sertifikāciju Japānā un vairākās Starptautiskā Jūrniecības organizācijas struktūrās. Tas varēs pārvadāt līdz 1250 kubikmetru sašķidrinātā ūdeņraža, un paredzams, ka Japāna kļūs par pirmo valsti, kas šādu ūdeņraža pārvadāšanas veidu padarīs par prioritāti.
Arī Baltijas valstīs tiek aktīvi pētītas “zaļā” ūdeņraža ražošanas iespējas, tomēr tik vērienīgi ražošanas plāni, kas ļautu izvērst arī “zaļā” ūdeņraža reģionālo eksportu, pagaidām izstrādāti netiek.

 


Enerģētikas aktualitātes ir GASO veidota rakstu sērija par enerģētikas aktualitātēm Latvijā, Baltijā un visā Eiropā.

Atpakaļ