Pasaules pirmie ūdeņraža divstāvu autobusi sāk kursēt Aberdīnā, Skotijā

Janvāra beigās Skotijas pilsētas Aberdīnas ielās izbrauca pasaulē pirmie ar ūdeņradi darbināmie divstāvu autobusi. Unikālo autobusu ražotājs – Ziemeļīrijas uzņēmums “Wrightbus”, kopumā Aberdīnas sabiedriskā transporta vajadzībām piegādās 15 šādus transporta līdzekļus. 2021. gada pirmajā pusē tie papildinās pilsētas esošo municipālā ūdeņraža transporta parku, kuru šobrīd veido ar ūdeņradi darbināmi furgoni, ielu slaucītāji un tehniskās palīdzības transports.


Avots: world-energy.org

Tikpat efektīvi kā elektriskie, bet ātrāk uzpildāmi

Ūdeņraža autobusi ir tikpat efektīvi kā to elektriskie analogi, bet to uzpildīšana aizņem mazāk nekā 10 minūtes. Ūdens ir vienīgais autobusa radītais vides “piesārņojums”, līdz ar to tiek būtiski samazināts pilsētas gaisa un apkārtējās vides piesārņojums.

Ūdeņraža divstāvu autobusi nav vienīgā Aberdīnas tīrā transporta inovācija: jāatgādina, ka arī Lielbritānijas pirmā publiskā ūdeņraža uzpildes stacija tika atvērta 2015. gadā tieši šajā pilsētā.

 

Ap 500 000 mārciņu par vienu autobusu

Aberdīnas ūdeņraža divstāvu autobusu projekts ir daļa no 32 miljonus eiro (EUR) vērtās un Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansētās programmas JIVE (Kopīgā iniciatīva ūdeņraža transportam visā Eiropā). Tās ietvaros piecu Eiropas valstu pašvaldībām tika sniegts atbalsts kopumā 139 ūdeņraža autobusu iegādei un ūdeņraža uzpildes staciju izveidei. Bez Aberdīnas JIVE ietvaros ūdeņraža autobusus šogad paredzēts piegādāt arī Liverpūlei, Birmingemai un Londonai.

Aberdīnas projekts kopumā izmaksājis 8,3 miljonus sterliņu mārciņu, un tas tika līdzīgās daļās finansēts no Aberdīnas pilsētas domes, Skotijas valdības un ES fondiem, katra autobusa iegādei novirzot apmēram 500 000 mārciņas. Salīdzinājumam jānorāda, ka atkarībā no ražotāja un komplektācijas viena jauna tradicionālo degvielu divstāvu autobusa iegāde vidēji izmaksā no 150 000 līdz 250 000 EUR.

 

Rīga – ūdeņraža trolejbusu pioniere

Arī Rīga ūdeņraža transporta jomā ir sava veida pioniere, jo 2020. gadā uzņēmumā "Rīgas satiksme" (RS) darbu uzsāka pasaule pirmie ūdeņraža trolejbusi. Starptautiskā projekta "H2Nodes" ietvaros uzņēmums saņēma 10 ar ūdeņradi darbināmus trolejbusus. Izmantojot ūdeņraža degvielas šūnas, trolejbusi bez kontakttīkla var nobraukt līdz 200 kilometriem, savukārt viena trolejbusa uzpilde ar ūdeņradi aizņem līdz 10 minūtēm.

ES fondi līdzfinansēja 50% no projekta kopējām izmaksām, kas ir ap 16,1 miljoniem EUR. Vienlaikus ar trolejbusu iegādi RS izveidoja arī ūdeņraža ražošanas, uzpildes un uzglabāšanas staciju, kas atrodas Rīgā, Vienības gatvē 6 un tika nodota ekspluatācijā 2019. gada decembrī.

 


Enerģētikas aktualitātes ir GASO veidota rakstu sērija par enerģētikas aktualitātēm Latvijā, Baltijā un visā Eiropā.

Atpakaļ