Pirmā ES sertificētā e-lidmašīna saņem vispasaules lidošanas atļauju

2020. gada 10. jūnijā pirmais Eiropas Savienībā (ES) sertificētais e-lidaparāts – divvietīgā, Slovēnijā ražotā lidmašīna “Pipistrel Velis Electro” – no Eiropas Aviācijas drošības aģentūras (EADA) saņēma vispasaules ekspluatācijas atļauju. Šī lidmašīna spēj lidojumā pavadīt līdz 80 minūtēm, un to darbina elektromotors, ko baro divi akumulatori. “Pipistrel Velis Electro” celtspēja ir līdz 600 kg, bet uzlādēšanas laiks svārstās no 40 līdz 70 minūtēm, kas to padara ideāli piemērotu lidotprasmes apmācību veikšanai.

 

ES “zaļās” aviācijas atbalstam

Pateicoties ciešajai sadarbībai starp EADA un e-lidmašīnas ražotāju “Pipistrel Aircraft”, atļaujas izsniegšanas procesu izdevās pabeigt trīs gadu laikā. Tas nozīmē, ka jau nākamā gada sākumā jaunais lidaparāts varētu uzsākt ikdienas darbu ne tikai Eiropas valstīs, bet arī citviet pasaulē.

Arvien vairāk ES valstu un lidaparātu ražotāju iesaistās e-aviācijas izaugsmē. Piemēram, Francijas valdība jūnija vidū lēma, ka 1,5 miljardi no 15 miljardu eiro vērtā aviācijas un kosmosa izpētes projekta tiks novirzīti jauna veida gaisa kuģu degvielu izstrādei. Šajos darbos iesaistīsies vairāki stratēģiskie partneri, arī Eiropas aviobūves milzis “Airbus”. Sadarbības mērķis: līdz 2035. gadam ne tikai izstrādāt, bet jau nodot ekspluatācijā “nulles emisiju” pasažieru lidmašīnu, ko darbina ūdeņradis vai cita “zaļā” degviela. Plānots attīstīt arī elektrisko hibrīddzinēju aviāciju, kas ideāli piemērota īsiem pārlidojumiem.

Arī ES līmenī arvien jūtamāks kļūst e-aviācijas un “zaļās” aviācijas lobijs. Sešu ES dalībvalstu, tostarp Vācijas, Francijas un Spānijas, transporta ministri jūnija sākumā parakstīja vēstuli, aicinot Eiropas Komisiju vistuvākajā laikā izstrādāt ilgtspējīgu uz atjaunojamiem energoresursiem bāzētu degvielu attīstības pamatnostādnes. Šādu degvielu ražošanas cena pašlaik ir pārāk augsta, lai aviosabiedrības būtu nopietni motivētas tās izmantot, tāpēc nepieciešams veikt papildu izpēti, lai aviācijai piemērotas “zaļās” degvielas varētu saražot efektīvāk, ātrāk un galvenais – lētāk.

 

Eksperimentē visā pasaulē

E-aviācija strauji attīstās arī citviet pasaulē – turklāt līdzās lidmašīnu modeļiem tiek radīti visai eksotiski pasažieru pārvadājuma veidi. Šī gada maija beigās Vašingtonas štatā, ASV, 30 minūšu ilgā lidojumā tika veiksmīgi izmēģināta pirmā pasažieru e-lidmašīna – deviņvietīgā “Cessna Grand Caravan”, savukārt Ķīnā 2020. gada pavasarī pirmo reizi tika demonstrēts lidojošais taksometrs – drons. Šis ārkārtīgi eksotiskais akumulatora tipa lidaparāts var pārvadāt divus pasažierus un pārvietoties ar ātrumu aptuveni 100 km stundā. Tomēr gan ASV, gan arī Eiropā tā izmantošana varētu saskarties ar ievērojamiem normatīvajiem šķēršļiem, jo to varētu klasificēt kā vienmotora lidmašīnu, padarot tā izmantošanu pilsētās praktiski nepiespējamu.

E-lidmašīnas pagaidām ir vēl tikai globāla novitāte, un regulārus pasažieru pārvadājumus pat lokālā mērogā ar šo transportlīdzekļu palīdzību Eiropā sāks īstenot ne ātrāk kā nākamajā gadu desmitā. Tas nozīmē, ka arī Baltijas valstu gaisa telpā videi draudzīgas lidmašīnas varētu ienāk tikai ap 2030. gadu vai pat vēlāk.

 


Enerģētikas aktualitātes ir GASO veidota rakstu sērija par enerģētikas aktualitātēm Latvijā, Baltijā un visā Eiropā.

Atpakaļ