Ar ES fondu atbalstu Polijā būvēs Eiropā pirmo elektroauto bateriju pārstrādes rūpnīcu

Līdz ar straujo elektroauto skaita pieaugumu visā pasaulē un arī Eiropā rodas nepieciešamība efektīvi pārstrādāt nolietotās elektroauto daļas – pirmkārt un galvenokārt, to akumulatorus. Lai to izdarītu, Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs vien būs jāuzbūvē vismaz 10 lielas pārstrādes rūpnīcas, pirmā no kurām jau vistuvākajā laikā taps mūsu kaimiņvalstī Polijā.

 

Projekts par 182 miljoniem eiro

Projekta realizētājs ir kompānija “Elemental Holding”, kas jau vairāk nekā divdesmit gadus nodarbojas ar platīna grupas metālu un elektrisko atkritumu savākšanu un pārstrādi. Uzņēmuma izplatītajā paziņojumā teikts, ka projekta realizācijā tiks ieguldīti 182 miljoni eiro (EUR), no kuriem 25 miljonus EUR veidos Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas (ERAB) piešķirtais aizdevums.
Jaunajā rūpnīcā lielākoties tiks pārstrādāti izlietotie elektroauto litija jonu akumulatori, kuru pienācīga pārstrāde un izejvielu atkalizmantošana pagaidām ES ir visai problemātiska.

98% oglekļa dioksīda izmešu ietaupījums

Polijas projekta realizācija ir saistīta ar vismodernāko tehnoloģiju ieviešanu, ko ar Eiropas Komisijas atbalstu līdzfinansē arī Polijas Nacionālais pētniecības un attīstības centrs.
Tādējādi Polija kļūs ne tikai par ilgtspējīgās rūpniecības “pionieri”, ne vien kardināli samazinot apkārtējai videi un cilvēka veselībai kaitīgos izmešus, bet arī atbalstot aprites ekonomikas ienākšanu Eiropas elektroauto nozarē. Eksperti lēš, ka litija jonu bateriju pārstrāde un vērtīgo metālu otrreizēja izmantošana var radīt pat 98% oglekļa dioksīda izmešu ietaupījumu elektroauto nozarē salīdzinājumā ar tradicionālo degvielu (benzīna un dīzeļdegvielas) auto nozari.

Ne tikai elektroauto bateriju pārstrāde

Polija cenšas kļūt par ES līderi ne tikai elektroauto bateriju pārstrādē vien. Pērn tā kļuva arī par lielāko ES elektrisko autobusu eksportētāju. Bez tam koncerns “Fiat Chrysler” šī gada pavasarī paziņoja par 166 miljonu EUR investīciju piesaisti savai rūpnīcai Tihijā, kur masveidā tiks ražoti elektrovilces sabiedriskā transporta līdzekļi. Tāpat zviedru akumulatoru ražotājs “Northvolt” Gdaņskā tuvākajos gados plāno izveidot Eiropā lielāko enerģijas uzkrājēju sistēmu rūpnīcu.
Baltijas valstīs pagaidām diskusijas par iespējamu elektroauto daļu, tostarp akumulatoru, pārstrādes rūpnīcu izveidi nav rosinātas, tomēr pilnīgi iespējams, ka nākotnē, būtiski pieaugot elektroauto skaitam arī uz mūsu ceļiem, šis jautājums varētu kļūt aktuāls.

 


Enerģētikas aktualitātes ir GASO veidota rakstu sērija par enerģētikas aktualitātēm Latvijā, Baltijā un visā Eiropā.

Atpakaļ