Dānija un Norvēģija kopā būvēs pasaulē lielāko ūdeņraža prāmi

Astoņu Dānijas un Norvēģijas kuģniecības un enerģētikas uzņēmumu konsorcijs nākamo sešu gadu laikā realizēs vienu no ambiciozākajiem projektiem tīra Eiropas jūras transporta jomā – uzbūvēs pasaulē lielāko un jaudīgāko ūdeņraža prāmi. Ar šādu paziņojumu klajā nācis viens no projekta partneriem – Ziemeļeiropas lielākā jūras pārvadājumu un loģistikas kompānija DFDS.

 

Gandrīz piecas reizes jaudīgāks

Prāmi, kam dots nosaukums “Europa Seaways”, darbinās 23 megavatu (MW) jaudas nulles emisijas ūdeņraža degvielas elementi, un tas, sākot no 2027. gada, kursēs regulāro pārvadājumu maršrutā Kopenhāgena-Frederikshavna-Oslo. Plānots, ka turp un atpakaļ ceļš aizņems aptuveni 48 stundas un prāmis varēs pārvadāt 1800 pasažierus, kā arī 380 pasažieru vai 120 kravas automašīnas. Šobrīd pasaulē tiek izmantotas industriālās ūdeņraža degvielas šūnu iekārtas ar maksimālo uzstādīto jaudu ap 5 MW, kas nozīmē, ka “Europa Seaways” ūdeņraža elementi šo jaudu pārsniegs gandrīz 5 reizes.

Saskaņā ar projekta realizētāju sākotnējiem aprēķiniem “Europa Seaways” katru gadu ļaus ietaupīt ap 64 000 tonnu oglekļa dioksīda (CO2) emisiju, kas līdzvērtīgi vairāk nekā 13 000 vieglo automašīnu “izzušanai” no Eiropas ceļiem.

 

Trīskārtīgi unikāls

DFDS paziņojumā uzsvērts, ka “Europa Seaways” būvniecības projekts ir unikāls vairākos aspektos: pirmkārt, tas būs pasaulē lielākais un jaudīgākais pasažieru un kravas pārvadājumu prāmis, kas pilnībā tiks darbināts ar ūdeņradi. Otrkārt, šī projekta realizācija pavērs iespēju reāli uzsākt jūras pasažieru pārvadājumu zaļināšanu Baltijas-Ziemeļjūras baseinā jau pirms 2030. gada, un, treškārt, prāmja darbināšanai paredzēts izmantot vienīgi uz vietas ražotu “zaļo” ūdeņradi.

Projekta realizācijas izmaksas, kuru apjoms pagaidām netiek atklāts, varētu būt ievērojamas, tāpēc “Europa Seaways” būvnieki pieteikušies arī Eiropas Savienības Inovāciju fonda līdzfinansējumam.


Tikai vietējais “zaļais” ūdeņradis

Tā kā Dānijā tuvāko 5-10 gadu laikā plānots realizēt virkni “zaļā” ūdeņraža ražošanas projektu, tostarp tā dēvētajās vēja “enerģijas salās”, arī “Europa Seaways” darbināšanai tiks izmantots tikai uz vietas Skandināvijā ražots “zaļais” ūdeņradis. Kā uzsver projekta realizētāji, no citiem avotiem nākušie ūdeņraža resursi nespēj nodrošināt projekta plānoto pilnīgo CO2 neitralitāti.

Galvenais ūdeņraža piegādātājs sākotnēji būs Dānijas energokompānija “Orsted”, kas jau ir paziņojusi par plāniem tuvākajos gados uzbūvēt vairākas jaunas elektrolīzes iekārtas, kas paredzētas vienīgi videi draudzīgas smagajiem pārvadājumiem, lidmašīnām un kuģiem domātas ūdeņraža degvielas ražošanai.

Arī Baltijas valstis nākotnē varētu kļūt par vienu no ūdeņraža prāmju kuģošanas virzieniem, jo pagaidām par perspektīvākajām šādu prāmju kuģošanas vietām tiek izskatītas tieši iekšzemes jūras ar salīdzinoši īsiem kuģošanas maršrutiem. Tādējādi pēc 2030. gada nav izslēgta ūdeņraža degvielas pielietošana tādu maršrutu kā Tallina-Helsinki, Rīga-Stokholma vai Rīga-Helsinki prāmju satiksmē.

 


Enerģētikas aktualitātes ir GASO veidota rakstu sērija par enerģētikas aktualitātēm Latvijā, Baltijā un visā Eiropā.


 

Atpakaļ