Lai ierobežotu klimata pārmaiņas, Francijā atceļ lidojumus īsos maršrutos

Cīnoties pret klimata pārmaiņām un videi kaitīgajiem izmešiem, ko rada transports, Francijas valdība šī gada aprīļa sākumā pieņēma bezprecedenta lēmumu: atcelt aviosatiksmi visos iekšzemes lidojumu maršrutos, kurus var veikt ar vilcienu mazāk nekā divarpus stundās.


Tas nozīmē, ka daudzi populārie Francijas iekšzemes lidojumu maršruti ļoti drīz vairs nebūs pieejami un pasažieriem, kas, piemēram, pieraduši veikt ceļu no Parīzes uz Nanti ar lidmašīnu 1 stundas laikā, nāksies “pārsēsties” uz vilcienu un braukt līdz Nantei pa dzelzceļu 2 stundas un 35 minūtes. Tāpat ar lidmašīnu vairs nevarēs aizlidot no Lionas uz Bordo.

 

“Tīrāk”, bet ne ātrāk

Īso lidojumu aizlieguma atbalstītāji pauž, ka lēmums tika pieņemts, tikai un vienīgi domājot par vides piesārņojuma samazinājumu, jo vidēji lidmašīna uz vienu pasažieri izdala 77 reizes vairāk kaitīgo izmešu nekā vilciens analoģiskā īsajā maršrutā. Bez tam īsajos maršrutos vilciena brauciens izmaksā lētāk un ir tikai vidēji 30-40 minūtes lēnāks nekā lidmašīna.
Vienlaikus Francijas valdība sola gādāt arī par īpašiem pasākumiem, lai Francijas nacionālā dzelzceļa kompānija SNCF neizmantotu iespēju mākslīgi paaugstināt cenas vai pasliktināt dzelzceļa pakalpojumu kvalitāti.

4 miljardu eiro kompensācija

Covid-19 pandēmija ir smagi skārusi aviokompānijas ne tikai Francijā un citās Eiropas valstīs, bet visā pasaulē. Kā liecina vietnē Flightradar24 pieejamā informācija, pagājušajā gadā lidojumu skaits, salīdzinot ar 2019. gadu, ir samazinājies par gandrīz 42%. Tāpēc, lai atbalstītu aviācijas nozari un kompensētu valdības lēmuma nestos finanšu zaudējumus, Francijas valdība piešķīra 4 miljardus eiro (EUR) nacionālās aviokompānijas “Air France” rekapitalizācijai.
Iepriekš valdība lēma arī par 7 miljardu EUR piešķiršanu “Air France”, lai palīdzētu pārvarēt Covid-19 pandēmijas radītās sekas.
Baltijas valstīs īso lidojumu atcelšanas jautājums nav aktuāls, jo pat starp Lietuvas, Igaunijas un Latvijas galvaspilsētām ātrgaitas dzelzceļa satiksme pagaidām – līdz projekta “Rail Baltica” realizācijas noslēgumam 2026. gadā – nav pieejama.

 


Enerģētikas aktualitātes ir GASO veidota rakstu sērija par enerģētikas aktualitātēm Latvijā, Baltijā un visā Eiropā.

Atpakaļ